Ons 15 mar, kl 14:00

Sveriges museum om Förintelsen besöker Värmlands Museum

Onsdagen den 15 mars finns Sveriges museum om Förintelsen på plats hos Värmlands Museum i Karlstad för att träffa dig som har minnen, berättelser eller föremål med anknytning till Förintelsen att dela med dig av. Du som har något att dela med dig av är fri att dyka upp när det passar dig under dagen, varmt välkommen.

Insamling

kl 14-17.30

Sveriges museum om Förintelsen är under uppbyggnad och vi behöver din hjälp. Förintelsen är en del av Hälsinglands historia, nu vill vi hitta och lyfta lokal historia och berättelser med koppling till Sverige och Förintelsen. Den 15 mars besöker Sveriges museum om Förintelsen Värmlands Museum. Mellan klockan 14 och 17:30 kommer vår personal att finnas på plats på museet för att diskutera föremål, fotografier, minnen och andra bidrag som du vill berätta om eller skänka.

Det är öppet hus, kom när det passar och du kan ta med dig ett tips, din historia eller bilder på föremål med anknytning till Sverige och Förintelsen.

Kvällsprogram: Värmland och Förintelsen

kl 18-19:30

Värmlands Museum berättar historien om Alice Klein och hennes väska som finns i museisamlingen. På plats finns också Hania Rosenberg, överlevande från Förintelsen som efter kriget kom till Arvika. Bengt Fransson berättar om familjen Savosnicks öden och Carl-Göran Gustavsson introducerar toleransprojektet i Karlstad.

Utifrån dessa olika perspektiv och berättelser blir det sedan ett panelsamtal kring hur lokalhistoria kan användas som ett verktyg i undervisning och om dessa berättelser kan hjälpa till att väcka elevers intresse och engagemang för Förintelsen. Samtalet leds av Marcel Rådström från Forum för levande historia.

Kontakta Sveriges museum om Förintelsen

Kontakta oss på info@museumforintelsen.se.

Läs mer om hur vi jobbar med samlingarna på museumforintelsen.se/samling.