Press

För pressbilder och logotyper besök vårt pressrum.

• Ny utställning Samtidigt i Värmland

2024-02-19 7:00

Fotografier som tas idag skriver vår gemensamma historia imorgon. Men vilka bilder sparas egentligen för eftervärlden? Oftast är det spektakulära händelser, det enastående och fantastiska eller det dramatiska, som förevigas. Men ibland är det värt att stanna upp i vardagen, ta en kort paus och spara på stunden precis som den är. Pressvisning 22 feb kl 10, Värmlands Museum i Karlstad.

• Iransk fotograf i ny utställning på Värmlands Museum

2024-02-5 7:00

Hashem Shakeri är konstnär, fotograf och filmare mestadels verksam i Iran och Afghanistan. Med sitt visuella berättande ger han oss en unik inblick i den iranska vardagen, ett utforskande av skärningspunkten mellan identitet, exil och sociala utmaningar. Vi får bland annat möta kvinnorna bakom kampen ”Kvinna, liv, frihet”. Utställningen Strangers to Ourselves är producerad av Värmlands Museum.

• Prisbelönt fotograf skildrar kärlek på flykt tillsammans med Sverige för UNHCR

2024-01-11 7:55

Vad händer med kärleken när människor är på flykt? Det har den prisbelönte fotografen Pieter ten Hoopen undersökt. Resultatet är en brutal men vacker samling bilder från några av världens mest utsatta platser. Bilderna ska nu ut på turné i utställningen ”Love always” i samarbete med Sverige för UNHCR. Välkomna på pressvisning, tisdag 16 januari kl. 10.00 på Värmlands Museum i Karlstad.

• Spår av judiskt liv i Värmland

2023-12-18 7:00

Sedan i sommar pågår ett samarbete mellan Judiska museet och Värmlands Museum. Projektet vill synliggöra det svensk-judiska kulturarvet och lyfta en bortglömd och till stor del okänd del av den judiska minoritetens historia i denna del av landet. Känner du till mer fotografier av synagogan eller kvarteret där den låg, eller kanske rent utav interiörbilder eller berättelser från sammankomster?

• Hur vanliga är kubbhus i Värmland?

2023-11-27 7:00

Under hösten gör Värmlands Museums byggnadsantikvarier en sammanställning av kända kubbhus i Värmland. Känner du till ett kubbhus? Hör gärna av dig till museet! Ett kubbhus är en byggnad, vanligtvis en ladugård eller en annan form av djurstall, som är byggt av ”vedträn”. Bitarna ligger murade med kortändorna utåt och inåt i väggen, i ett lerbruk.

• Ny utställning Igelfesten / The Leech party

2023-09-25 2:49

Välkommen på pressvisning av utställningen The Leech Party med konstnären Amanda Karlsson. TID: Torsdag 28 september kl 10 PLATS: Värmlands Museum i Karlstad. ”En tjärnfest innebar att man sågs vid tjärnen och betedde sig illa. Man rökte drack, bråkade och tillförde ingenting till varken samhället eller samtiden….”

• Music for the eyes – Matti Bye gästar Värmlands Museum

2023-09-21 6:30

Konsertserien Music for the Eyes fortsätter under hösten 2023. Välkomna till filmvisning och livemusik på Värmland Museum. Den 18 oktober kl 18.30 spelar Matti Bye (piano och celesta), Anna Lindal (fiol) och Johan Berthling (kontrabas) till filmen Gunnar Hedes saga, som är en dramatisering av Selma Lagerlöfs ”En herrgårdssägen”. Biljetter släpps fredag 22 september, via tickster.com.

• Laris Strunke – Alltid och aldrig densamma

2023-09-8 6:00

Den 15 september öppnar en stor konstutställning på Värmlands Museum med målningar av den lettisk-svenska konstnären Laris Strunke, en outtröttlig utforskare av måleriets möjligheter. Utställningen innehåller 36 större oljemålningar, varav den största är 5,5 meter bred, samt 40 tuschmålningar på papper. Fokus ligger på senare delen av hans produktion, med tyngdpunkt från 1990-talet till år 2020.

• Värmlands Museum tar emot gåva med serietecknaren Bovils original

2023-08-11 6:00

Värmlands Museum har som gåva av familjen Vilson mottagit konstnären och serieskaparen Bo Vilsons originalteckningar. Bo Vilson tecknade under signaturen Bovil flera serier för veckopressen under 1940-talet. Äventyr, historiska händelser och sagor skildrade han med sin fantasifulla och detaljrika stil. I samband med Bovilgårdens fest den 12 augusti medverkar museets konstintendent Fiffi Myrström.

• Arkeologi blir spelbart äventyr när Lurös historia förnyas genom VR

2023-06-19 6:30

Den fantastiska och mångsidiga historien om kyrkoruinen på Lurö i Vänern ska nå en ny publik. Det är i alla fall tanken bakom det spännande samarbetet som just nu pågår mellan föreningen Skildra, Värmlands Museum och Region Värmland. Arkeologer och spelkreatörer har förts samman och skapat en omslutande och fängslande VR-upplevelse baserad på arkeologi och historia.

• Välkommen till Mineralriket! Filipstads Bergslag vill bli Svensk Geopark

2023-06-15 9:04

Med projektnamnet Mineralriket satsar flera aktörer i Filipstads kommun, för att Filipstads Bergslag ska få klassas som Svensk Geopark. En flera år lång process går nu in i en ny fas, tack vare beviljade projektmedel från LEADER. Välkomna till pressträff måndag 19 juni kl 10.30 på Bergsskolan i Filipstad (Bergsskolegatan 1).

• Live på museet: Hederosgruppen 6 oktober

2023-06-13 7:00

Fredag 6 oktober kommer Martin Hederos med Hederosgruppen till Värmlands Museum i Karlstad för en konsert. Boka biljett redan nu via Tickster.com.