De här artisterna spelar live på museet i höst

Under hösten 2024 arrangeras fyra konserter på Värmlands Museum.

Först ut är Lalalars den 5 oktober. Han gjorde sig känd under tidigt 2000-tal som trummis bakom en mängd framgångsrika svenska artister. Han är Lykke Lis ständige kapellmästare, medlem i jazzgruppen Oddjob, Markus Krunegård  - listan kan göras lång. 2017 tog han klivet över till att bli kompositör och producent då han, tillsammans med några av dom främsta musikerna inom svensk jazz, spelade in sin första soloskiva under namnet La La Lars. Nu är han aktuell med nytt album.

Den 19 oktober kommer Rebecka Törnqvist och Johan Lindström. När de står på scen tillsammans är det två av landets mest inflytelserika musiker som möts kring kärnan av ett långt samarbete. ”Trollbindande”, ”sprudlar av musikalisk kunskap och kreativitet” är några pressröster om tidigare konserter.”

23 november står Loney Dear på scenen. I deras mytiska studio på västra Södermalm har Emil Svanängen och vapendragaren Emanuel Lundgren spelat in nya Loney Dear-albumet ”All Things Go”, som släpps 19 januari. Återigen har de båda skapat ett säreget sound där Svanängens röst och själfulla melodier står i centrum; intimt och vidöppet, upplyftande och hjärtekrossande. Med det nya albumet och turnén firar Loney Dear 20 år som artist.

Lagom till jul, den 14 december, kommer Iiris Viljanen med sin hjärtskärande finska jul. Det kritikerrosade albumet »En finsk jul« släpptes 2020 och Iiris med band har åkt ut på hyllade turnéer 2021 och 2022. Nu är det dags att uppleva julens mest vemodiga julkonsert. »En finsk jul« fångar känslan av storhelgen. När allting stannar upp för några dagar, och man träffar – eller inte träffar – sin familj. När man tänker lite extra på de som gått bort och inte finns med oss längre. Känslan av tiden som går och har gått.

Boka biljett till höstens konserter här.

05 okt, kl 20:00
19 okt, kl 20:00