Ons 21 feb, kl 18:00

Museiträff: Jazeps Grosvalds bilder

Välkommen till en presentation av museets årsbok 2024 om den lettiske konstnären Jazeps Grosvalds. Dan Spegel och Fiffi Myrström berättar om den unge konstnärens spännande men alltför korta liv och hur 221 av hans verk hamnade på Värmlands Museum.

Kanonerna har tystnat. Första världskriget är äntligen över. Den lettiske konstnären och officeren Jāzeps Grosvalds återvänder till Europa från Mellanöstern. Kort därpå dör han i spanska sjukan, bara 28 år gammal. Efter sig lämnar han hundratals små akvareller utförda under krigsåren. Sedan 1977 finns 221 av dem i Värmlands Museums samling. Det här är historien om dessa bilders vindlande väg till Karlstad. 153 av dessa bilder är just nu utlånade till Lativa National Museum of Art.