Lång tradition av samarbete med Lettland

Utställningen Laris Strunke – Alltid och aldrig densamma öppnar i samband med Kulturnatten i Karlstad

Den 15 september öppnar en stor konstutställning på Värmlands Museum med målningar av den lettisk-svenska konstnären Laris Strunke, en outtröttlig utforskare av måleriets möjligheter.

Utställningen innehåller 36 större oljemålningar, varav den största är 5,5 meter bred, samt 40 tuschmålningar på papper. Fokus ligger på senare delen av hans produktion, med tyngdpunkt från mitten av 1990-talet och framåt. Utställningen bygger på material som fanns i konstnärens ateljé vid hans bortgång 2020.

I sina målningar utgick Laris Strunke från sådant han själv sett och upplevt, men han förhöll sig mycket fritt till dessa utgångspunkter. Han var inte intresserad av att avbilda verkligheten – snarare av att skapa sin egen måleriska verklighet. När han målade applicerade han ofta färgen med trasor eller direkt med händerna. Förändring och upprepning var centrala begrepp. Hans måleri sökte hela tiden nya vägar. När Strunke hittade ett motiv som intresserade honom målade han det om och om igen. Provade olika variationer och lösningar. Framför målarduken var han alltid och aldrig densamma.

– Värmlands Museum har en lång tradition av samröre med lettisk konst. Samtidigt som utställningen pågår i Karlstad har museet ett stort utlån av lettisk konst till Nationalmuseet i Riga. Det är vårt största utlån någonsin med totalt 153 verk av Jāzeps Grosvalds, säger Karin Åberg Waern, utställningschef på Värmlands Museum.

Laris Strunke föddes 1931 i Riga. Hans far var Niklāvs Strunke, en av Lettlands främsta modernistiska målare. Pappan låg inne vid fronten samtidigt som Jāzeps Grosvalds under första världskriget, och ställde ut på Värmlands Museum när familjen flydde till Sverige vid slutet av andra världskriget. Familjen kom till Gotland i en flyktingbåt 1944. Efter krigets slut blev de kvar i Sverige. En sådan omvälvande upplevelse som förstås sätter spår i en människa.

– Laris Strunkes personliga livshistoria är inte nödvändigtvis relevant för förståelsen av hans konst. Men samtidigt hävdade Strunke att han i måleriet uttryckte hela sitt liv och alla sina erfarenheter. Vilket måste innebära att även flykten och exilens erfarenheter finns där någonstans, inbäddade i de tjocka lagren av torkad oljefärg, säger Dan Spegel, utställningsproducent på Värmlands Museum.

– Laris Strunkes konstnärskap är mångbottnat och kompromisslöst. Hans måleri känns förvånansvärt samtida för att vara utfört av en konstnär född på 1930-talet, säger Dan Spegel.