17 maj 2021 - 29 aug 2021

Röster som håller / Sustain Able Voices

Ung Svensk Form

Utvald design från utmärkelsen Ung Svensk Form, mellan åren 2004 och 2020. Utställningen lyfter kopplingen mellan design och hållbarhet genom fotografier och intervjuer med formgivarna bakom projekten.

I utställningen visas utvald design av Cecilia Actis, Rebecca Ahlstedt, Victor Alge, Karin Bodin, Amanda Borgfors Mészàros, Elias Båth, Emma Dahlqvist, Robert During Janson, Jenny Ekdahl, Fredrik Färg, Erika Geiger Ohlin, Josefine Gennert Jakobsson, Lies-Marie Hoffmann, Mia Hulterstam, Emeli Höcks, Jan Klinger, Anton Kolbe, Per Nadén, Johanna Nestor, Nonhuman Nonsense, Christoffer Ohlander, Erik Olsson, Jens Peterson Berger, Kristina Schultz Lindberg, Martin Thübeck och Olov Ylinenpää.

”Världen behöver inte fler föremål – världen behöver rätt slags föremål! Världen behöver också nu mer än någonsin ett stort mått av kreativitet, mod och engagemang. Och vi ser detta engagemang växa sig allt starkare hos många unga idag. Det ger hopp!”

Mats Widbom, VD för Svensk Form
Global Nomad av Amanda Borgfors Mészàros, från Ung Svensk Form 2018.

Utställningen är en vandringsutställning skapad av Svensk Form och IKEA Museum och har tidigare visats på bland annat House of Sweden i Washington. På Värmlands Museum visas den i samarbete med Svensk Form Värmland.

Samtal om hållbarhet och design

Den 20 maj 2021 arrangerades ett samtal om hållbarhetsbegreppet inom design på Värmlands Museum, med anledning av utställningarna Röster som håller och Stanna här en stund. Se sändningen nedan.