Insamling till Sveriges museum om Förintelsen

Onsdagen den 15 mars finns Sveriges museum om Förintelsen på plats hos Värmlands Museum i Karlstad för att träffa dig som har minnen, berättelser eller föremål med anknytning till Förintelsen att dela med dig av.

Kl 14–17.30 Insamling

Du som har något att dela med dig av kan träffa medarbetare från museet. Ingen föranmälan krävs.

Kl 18–19.30 Program i hörsalen

Värmlands Museum berättar historien om Alice Klein och hennes väska som finns i museisamlingen. På plats finns också Hania Rosenberg, överlevande från Förintelsen som efter kriget kom till Arvika. Bengt Fransson berättar om familjen Savosnicks öden och Carl-Göran Gustavsson introducerar toleransprojektet i Karlstad.

Utifrån dessa olika perspektiv och berättelser blir det sedan ett panelsamtal kring hur lokalhistoria kan användas som ett verktyg i undervisning och om dessa berättelser kan hjälpa till att väcka elevers intresse och engagemang för Förintelsen. Samtalet leds av Marcel Rådström från Forum för levande historia.

Läs mer om dagens program här.