Långban har öppnat för sommaren

Den 5 juni öppnade Långbans gruv- och kulturby för säsongen.

I år visas bland annat filmen Liquid Crystal Effects, där konstnären och filmaren Timo Menke med hjälp av Långbans dyksällskap har installerat bilder av gruvans förvandling under vattnet i den idag vattenfyllda gruvan, ett projekt som resulterat i filmen som visas i biografen Svens Bio hela sommaren.

I appen Värmlands Museum finns flera nya spår. Anta Gruvutmaningen eller gå en quiz-guidning och tävla mot andra besökare. Dagligen arrangeras guidade visningar på området.

Under två dagar i augusti fylls Långban av film, debatt, föreläsningar och poesi, med natur och miljö som övergripande tema, när bokcirkeln Naturhjärtat i samarbete med Värmlands Museum för andra gången arrangerar Långbanshyttans miljöfilmsfestival 20–21 augusti.

Detta blir även första sommaren för den nya restaurangen i John Ericsson-gården Les Cuisines de Långban.

Sommarutställningen Infra av Richard Mosse öppnar i Långban Moderna den 19 juni.

Varmt välkomna till Långban i sommar!

19 jun 2021 – 22 aug 2021

Infra – Richard Mosse