Förintelsens minnesdag, på museet & digitalt

I samband med Förintelsens minnesdag den 27 januari spelas teaterföreställningen ”Jag, mamma och Förintelsen” på Värmlands Museum. Efter föreställningen fortsätter kvällens program med ett samtal, inramat av musik med Freja Apelkvist och Pär Jorsäter. Evenemanget är gratis och går att följa digitalt via museets Facebooksida.

Jag, mamma och Förintelsen är en föreställning av och med Eva Dällerud från Karlskoga. Flera av Evas släktningar förlorade sina liv i koncentrationsläger, men Evas mamma Elisabeth överlevde och kom till Sverige 1945. Utifrån relationen med mamman och mammans berättelser har Eva skapat föreställningen. Mamman ville att Eva skulle berätta: ”Du måste berätta, så dom vet att det är sant”, uppmanade Elisabeth Eva.

”Aldrig mer – så sa man efter Förintelsen. Mamma kom till Sverige som “ensamkommande flyktingbarn” 1945 med hjälp av Röda korset. Under ett års tid hade hon överlevt flera av nazisternas förintelse- och koncentrationsläger. 1954 föddes jag. Det här är en personlig berättelse från både första och andra generationen.” – Eva Dällerud om föreställningen.

Följ programmet digitalt

Evenemanget på museet är fullbokat.

Här hittar du livesändningen på Facebook.

Torsdagens program är ett samarrangemang mellan Värmlands Museum, ABF Värmland, Agera Värmland, Länsstyrelsen Värmland, Svenska kyrkan och Karlstads kommun.

Under perioden 20 januari–6 februari visas även miniutställningen Motstånd från Forum för levande historia på museet.