Fre 15 dec, kl 19:00

Music for the Eyes: Paal Nilssen-Love

Paal Nilssen-Love är en av Europas främsta trumslagare inom jazz och improvisationsfältet och vi har den stora glädjen att presentera honom solo på Värmlands Museum i utställningen Laris Strunke — Alltid och aldrig densamma.

Uppvuxen på föräldrarnas jazzklubb i Stavanger, marinerades han tidigt i förstklassig improvisationsmusik som lyssnare och när han själv plockade upp trumstockarna var knappast någon förvånad. Genom samarbeten med musiker som Peter Brötzmann, Mats Gustafsson, Ken Vandermark, Sten Sandell och Akira Sakata har han slipat sin konst och sitt hantverk och reser nu världen runt mitt sitt stora band Large Unit eller som på Värmlands Museum själv med trumset och ett antal stora gongar. Slagverksmusik med inspiration från Asien och andra världsdelar, dynamisk musik som både är fysisk och subliminal.

Konserten äger rum i utställningssalen där stora abstrakta målningar visas i utställningen Laris Strunke— Alltid och aldrig densamma. Konstintendent Fiffi Myrström inleder kvällen med en presentation av Laris Strunkes konstnärskap.

Foto: Peter Gannushkin

15 sep 2023 – 24 mar 2024