Ons 15 maj, kl 19:00

Music for the eyes: Slagverk, dans och stråktrio

Välkommen till vårens sista tillfälle med Music for the Eyes, en sinnesutvidgande musikalisk upplevelse där musik möter andra konstformer.

Först ut The Power of One. Något om att bli sedd. Att vilja bli sedd. Att föreställa sig. Att förställa sig. Att dansa i fantasin, att fylla i luckor. Att vara till lags, och att låtsas vara till lags. Marcella Steen är en svensk-chilensk dansare och koreograf. Hon utforskar ett ”nästan” för att hitta rörelse som inte riktigt är vad den utger sig för att vara. Med en naivistisk stil reflekteras det allmänmänskliga.

Koreografi, kostym, ljud: Marcella Steen
Ljudrådgivning: Simon Halvarsson

Därefter bjuder Simon Halvarsson på nutida musik för slagverk, elektronik och objekt. Klanger, klangskiften, kommunikation och förhållandet till fixerade faktorer är genomgående teman för framförandet.

Uruppförande: Soloverk av Guðmundur Steinn Gunnarsson. Samt verk av Alvin Lucier och Erik Bünger.

VI tar en kort paus innan Hans P. Kjorstad, Joel Ring och Johan Berthling tar oss med till gränslandet mellan improvisation, nutida konstmusik och folkmusik. Med bakgrund i folkmusik, jazz och nutida musik möts dessa tre stråkmusiker från Norge och Sverige i en ny konstellation där utforskande av sina respektive instruments klangliga möjligheter och musikens rumslighet står i fokus.

Hans P. Kjorstad – violin, Joel Ring – cello, Johan Berthling – kontrabas

Konserten äger rum i utställningen Glitch av Katja Pettersson. Kvällen inleds med en presentation av utställningen av konstintendent Fiffi Myrström.