04 feb 2022 - 22 maj 2022

Pieter ten Hoopen

Storyline

Pieter ten Hoopen har under de senaste tjugo åren kommit att bli en av de mest inflytelserika dokumentärfotograferna i sin generation. Hans fotografi tar avstamp i en dokumentär tradition, men genom ett subjektivt, emotionellt och atmosfäriskt bildspråk blir hans skildringar även till ett konstnärligt berättande. För första gången samlas nu hans bildreportage, bokprojekt, filmproduktioner och en helt ny dokumentation av det värmländska samhället Ekshärad i en stor utställning. 

 

Genom åren har Pieter ten Hoopen främst arbetat med längre dokumentationer från vitt skilda delar av världen. Hans arbete har prisats mångfaldigt. Globalt fick han sitt genombrott för skildringen av den stora jordbävningen i Pakistan år 2005. Bilden av männen som ber framför den raserade moskén i Balakot publicerades världen över och har fått något av en ikonisk status.

Balakot, Pakistan.

Med sitt personliga och emotionella bildspråk blev Pieter ten Hoopen snabbt en av de mest nyskapande och banbrytande bildjournalisterna i Sverige. Hans näst intill måleriska sätt att arbeta med ljuset, och kanske främst med skuggan, som bärare av stämning och atmosfär blev tongivande och inspirerade en helt ny generation bildjournalister. Pieters förmåga att känna in och kunna beskriva människors personlighet, deras relation till varandra och sin tillvaro syns i varje fotografi han skapar.

I arbetet med utställningen har ten Hoopen även besökt den lilla orten Ekshärad i hjärtat av Värmland. Här har han träffat människor i deras egen miljö och dokumenterat vardagslivet. Resorna har resulterat i en serie tätt sammansatta fotografier där mötet med människan står i fokus på ett mycket sensitivt, nära och avskalat sätt, en samtidsdokumentation gjord på uppdrag av Värmlands Museum med syfte att öka förståelsen mellan människor och för vår omvärld.

Nathalie Sjöstedt 21 år jobbar som frisör på salongen Johannas Hårstudio i Ekshärad.

Fotografen berättar inte enbart om hur någon eller något ser ut, han beskriver också hur något känns och upplevs.  Detta subjektiva, känslofyllda dokumenterande av verkligheten skapade en ny våg av berättande inom bildjournalistiken. Bildspråket kännetecknas också av ett avskalat lugn. Även i situationer av stark misär eller marginalisering finns något av ett stilla väntande, som om ten Hoopen låter människorna och motiven komma till honom, han tränger sig aldrig på dem.

Artist talk med Pieter ten Hoopen och Anna Clarén från invigningen 4 februari. (extern länk)

Hungry Horse, Montana, USA.

Pieter ten Hoopen född 1974 är en fotograf och bildjournalist från Holland, numera bosatt i Hjo, Sverige. Ten Hoopen examinerades från Nordens Fotoskola, Biskops-Arnö 2001 och startade därefter sin yrkesbana inom svensk dags- och kvällstidningsjournalistik. Hans bilder publicerades flitigt i bland annat Dagens Nyheter, Expressen och senare även i New York Times Magazine och The New Yorker.  Successivt övergick hans arbete från pressfotografens ofta snabba nedslag i verkligheten till en mera tidskrävande och djupare dokumenterande av omvärlden. Pieter började arbeta internationellt och blev år 2008 en av fotograferna hos den anrika, franska agenturen Agency Vu.