14 nov 2015 - 10 jan 2016

Gunnar Larson: Sökandet efter färgens magi

om utställningen

Gunnar Larson föddes den 19 augusti 1925 i Grava församling utanför Karlstad.

Efter att han gått i Otto Skölds målarskola kom han in på Valands konstskola där han gick åren 1950- 1954.

Som elev under Endre Nemes kom han i kontakt med den abstrakta konsten vilket man tydligt ser influenser i många av hans verk.

De årliga resorna ut i Europa som eleverna fick göra gjorde att Gunnar kom i kontakt med tidens samtidskonst. Något som satte igång tankar, idéer och nya möjligheter att uttrycka sig.

Sin första separatutställning hade han på anrika Galleri Gummeson i Stockholm. Därefter har han ställt ut bland annat på Konstnärshuset, Galleri Prisma, Svenska Bilder och NP33 Norrköping.

Gemensamma utställningar runt om på konsthallar i Sverige har han haft tillsammans med sin fru Lisa Larsson.

Han har genomfört flera offentliga uppdrag både i stengods och som väggmålningar.

Farsta tunnelbanestation (1980) Stengodsfasad. Televerket, Stockholm (1983), väggmålning och emaljmåleri. Stornorrfors Kraftverk, Umeå, (1988) stengods. Planetariet på Naturhistoriska Riksmuseet (1992) rumsgestaltning.

Askkoppen ”Kulan” som kom ut på marknaden 1970 är designad av Gunnar.

I målningarna utforskar han färgernas möjligheter, förhållandet mellan ljus och mörker, abstraktion och figuration.

Värmlands Museum visar främst hans måleri men även skisser, teckningar, grafik och design.

Gunnar Larson Sökandet efter färgens magi

Relaterat material