29 maj 2016 - 28 aug 2016

Ebba, damerna och glömskans rum

von Echstedtska gården, byggd 1762 – 64 av Bengt von Echstedt och hans fru Christina Catharina, ligger på en höjd, en grön kulle, med magnifik utsikt över jordbrukslandskapet. Blicken kan med lätthet svepa över fälten, dröja vid sjön Summelns blanka öga och ett känsligt öra hör suset från de stora träden liksom av historien. Den som lyssnar noga kan höra rösterna och den som tittar tillräckligt länge kan se skuggorna och spåren efter de människor (och djur) som rört sig och funnits på den här platsen genom århundraden.

Tiden som gått, den övergivna platsen och människorna som kommit och lämnat är utgångspunkten för konstnären Ebba Matz som tänker ”rota i glömskans lund, fantisera och fabulera kring damerna på gården” i sommarens utställning. Berättelserna kring gården är många men damerna är som så ofta i historien mer svårgripbara.

Ebba Matz arbetar ofta just med det svårgripbara, den ”drömska verkligheten”, fångar det undanglidande i sköra och känsliga men exakta ögonblicksbilder.

Hon är en uppmärksammad konstnär som ställt ut i hela landet, i Europa, USA och Canada med offentliga verk och installationer. Hon är representerad vid våra stora museer och har under åren mottagit många stipendier och utmärkelser.

Invigning av utställning och sommarsäsong i närvaro av konstnären. Tal av Ingemar Rosén, kommunchef i Säffle. Musik på klingande glas och flaskor av och med Gretli och Heidi.