20 mar 2016 - 22 maj 2016
Bengt Olson
Färg, linjer, ljus och skugga dansar fritt och lätt över material och ytor. Den som är uppmärksam får följa med in i en svindlande abstrakt värld där glimtar av ibland oroande kaos blandas med ljusa gläntor, susande vindar och sugande vatten. Men där ska alltid finnas en helhet med balans och rytm, säger Bengt Olson, konstnären som ofta gått på tvärs mot för tillfället rådande trender.

Sommaren 1940 fick den 10årige pojken Bengt Olson från Kristinehamn följa med sin pappa Allan till Värmlands Museum i Karlstad. En resa och ett besök som han aldrig skulle komma att glömma. Bengt Olson berättar 75 år senare, att när han kom uppför trappan, stannade och tittade rakt fram så fick han se och möta Rembrandt! Där hängde ett självporträtt av en ung Rembrandt och en målning föreställande ”Saskia som Athena”. Det var och blev ett lyckligt möte den där dagen mellan konsten och en pojke som idag är 85 år och som, vi kan nästan säga därefter arbetat som konstnär hela livet.

Konstnären Bengt Olson är på en gång värmlänning, svensk och fransman. Efter studieåren under 1950- talet på Valand i Göteborg, som den yngste eleven och med Endre Nemes som lärare, begav Bengt Olson sig till Paris där han vidareutbildade sig hos Fernand Leger. Då var Paris drömstaden och konstmetropolen framför alla andra, ett efterlängtat mål för en ung man med konstnärliga ambitioner från Kristinehamn och Värmland.

I Paris lyckades han genom sin starka vilja, talang och hårt arbete etablera sig som konstnär och bosätta sig. Han har sedan genom hela livet delat sin tid mellan barndomens Kristinehamn, västkustens Göteborg och Paris.

I Frankrike räknas han idag till de största svenska konstnärerna. Hans monumentala arbeten och utsmyckningar i offentliga miljöer i Parisregionen och prestigefyllda utställningar där gör att han nog fortfarande vid 85 års ålder är mera känd i Paris än i Sverige. Men även här är han representerad i våra stora museer och har utfört en rad offentliga utsmyckningar. Ett exempel är ”Hyllning till naturen”, tre stycken nio meter höga sandblästrade betongpelare vid järnvägsstationen i Falkenberg, ett annat är infarten till Landvetters flygplats där belysning på ismassor och bergväggar bildar ett gigantiskt konstverk av naturen själv, liksom rondell- och landskapsskulpturen i Munkfors.

Bengt Olson under arbetet med den gigantiska väggen vid departementsprefekturen i Créteil, Paris år 1970 .

Trots alla stora offentliga uppdrag är måleriet basen i Bengt Olsons konstnärskap och det är till måleriet han alltid återkommer. Naturens linjer och former är den stora inspirationskällan, en källa som aldrig har sinat. I måleriet är han sin egen, sneglar inte på någon och är absolut trygg. Färg, linjer, ljus och skugga dansar fritt och lätt över material och ytor. Den som är uppmärksam får följa med in i en svindlande abstrakt värld där glimtar av ibland oroande kaos blandas med ljusa gläntor, susande vindar och sugande vatten. Men där ska alltid finnas en helhet med balans och rytm, säger Bengt Olson, konstnären som ofta gått på tvärs mot för tillfället rådande trend och aldrig varit rädd för att hävda sin mening.

Utställningen med Bengt Olson visas 20 mars 2016 - 22 maj 2016