Press

För pressbilder och logotyper besök vårt pressrum.

• Nu presenterar vi sommarens program på von Echstedska gården

2024-06-26 8:53

Årets stora nyhet är kreativa workshops. Först ut, den 10 augusti, är det workshop i pappersblommor under ledning av Karin Edlund. Den 17 augusti kommer Johan Åberg lära ut hur man kan färga textil med det helt naturliga och hållbara färgämnet indigo. Avslutningsvis, den 24 augusti, får vi besök av influencern och trädgårdsmästaren Emily Bratt.

• 1700-talskonsert med Ensemble Zellbell och musik av värmländskt snille

2024-06-17 6:00

Den 13 juli klockan 18.00 fylls von Echstedtska gården med ljuv 1700-talsmusik framförd av Ensemble Zellbell under ledning av barockviolinisten Rebecka Karlsson. Ensemblen spelar musik komponerad av värmlänningen Anders Piscator född i Ekshärad år 1736. von Echstedtska gården med kaffehuset är extraöppet till kl 20. Biljetter förbokas via Tickster.com.

• Ny dräktkammare på von Echstedtska gården

2024-05-30 6:00

Solen sken när von Echstedska gården slog upp portarna den 26 maj. I uthuset i närheten av caféet finns en ny dräktkammare där barn kan klä upp sig i 1700-talskläder. En nyhet för i år är de handsydda kläderna i dräktkammaren.

• Lin för livet!

2024-05-23 6:30

I utställningen Lin för livet som visas på Torsby Finnskogscentrum 1 juni till 18 augusti 2024, finns lin samlat från hela Sverige, som ger en inblick i det lin som finns i livet, för livet.  – Linnekläder är extra aktuellt just nu. Inte bara för att det är modernt utan framför allt för att det är hållbart, säger Karin Åberg Waern, utställningschef Värmlands Museum.

• Vi som arbetar med våra kroppar

2024-05-17 8:00

Fotoutställningen Vi som arbetar med våra kroppar handlar om villkor, värdighet och klass. Den 8 juni till 18 augusti visas den på Långbans Gruvby. Sällan syns och hörs människor som arbetar med sina kroppar i dagens medier, i nyhetsflödet, på museer, i våra gemensamma offentliga rum. Det vill den här utställningen ändra på. Välkomna på pressvisning TID: 8 juni kl 10.00 PLATS: Långbans Gruvby

• Från idé till Nobelpris

2024-05-8 11:31

Var får Nobelpristagarna sina idéer ifrån? Nu har värmlänningarna chansen att utforska svaret. Den 16 maj öppnar utställningen Från idé till Nobelpris på Värmlands museum. I utställningen gestaltas några Nobelpristagares arbete som lett till upptäckter, idéer och litteratur som förändrat hur vi ser på oss själva och världen. Anne L’Huillier, Nobelpristagare i fysik 2023 kommer till invigningen.

• Sommarens nya utställning, GLITCH Katja Pettersson

2024-04-15 9:00

Den 19 april öppnar sommarens stora utställning på Värmlands Museum. Katja Petterssons verk handlar ofta om hierarkin mellan människor och natur. Hur påverkar vi naturen, hur försöker vi styra den och hur styr den oss? Från vems perspektiv utgår vi? Välkomna på pressvisning, TID: torsdag 18 april kl 10, PLATS: Värmlands Museum, Karlstad

• Ny utställning Samtidigt i Värmland

2024-02-19 7:00

Fotografier som tas idag skriver vår gemensamma historia imorgon. Men vilka bilder sparas egentligen för eftervärlden? Oftast är det spektakulära händelser, det enastående och fantastiska eller det dramatiska, som förevigas. Men ibland är det värt att stanna upp i vardagen, ta en kort paus och spara på stunden precis som den är. Pressvisning 22 feb kl 10, Värmlands Museum i Karlstad.

• Iransk fotograf i ny utställning på Värmlands Museum

2024-02-5 7:00

Hashem Shakeri är konstnär, fotograf och filmare mestadels verksam i Iran och Afghanistan. Med sitt visuella berättande ger han oss en unik inblick i den iranska vardagen, ett utforskande av skärningspunkten mellan identitet, exil och sociala utmaningar. Vi får bland annat möta kvinnorna bakom kampen ”Kvinna, liv, frihet”. Utställningen Strangers to Ourselves är producerad av Värmlands Museum.

• Prisbelönt fotograf skildrar kärlek på flykt tillsammans med Sverige för UNHCR

2024-01-11 7:55

Vad händer med kärleken när människor är på flykt? Det har den prisbelönte fotografen Pieter ten Hoopen undersökt. Resultatet är en brutal men vacker samling bilder från några av världens mest utsatta platser. Bilderna ska nu ut på turné i utställningen ”Love always” i samarbete med Sverige för UNHCR. Välkomna på pressvisning, tisdag 16 januari kl. 10.00 på Värmlands Museum i Karlstad.

• Spår av judiskt liv i Värmland

2023-12-18 7:00

Sedan i sommar pågår ett samarbete mellan Judiska museet och Värmlands Museum. Projektet vill synliggöra det svensk-judiska kulturarvet och lyfta en bortglömd och till stor del okänd del av den judiska minoritetens historia i denna del av landet. Känner du till mer fotografier av synagogan eller kvarteret där den låg, eller kanske rent utav interiörbilder eller berättelser från sammankomster?

• Hur vanliga är kubbhus i Värmland?

2023-11-27 7:00

Under hösten gör Värmlands Museums byggnadsantikvarier en sammanställning av kända kubbhus i Värmland. Känner du till ett kubbhus? Hör gärna av dig till museet! Ett kubbhus är en byggnad, vanligtvis en ladugård eller en annan form av djurstall, som är byggt av ”vedträn”. Bitarna ligger murade med kortändorna utåt och inåt i väggen, i ett lerbruk.