Ny utställning med Stina Wirséns bilderbokskonst

Lördagen den 18 september öppnar vi utställningen Stina Wirséns brokiga bilder på Värmlands Museum.

Stina Wirsén är en av våra mest välkända och mångfacetterade illustratörer, samtidigt verksam som bildkonstnär och författare. De första bilderböckerna skapade hon redan under sin studietid och sedan dess har det blivit en rad älskade figurer – hittills över 100 barnböcker med texter av henne själv eller andra författare. Böckerna har också fått en internationell publik och är översatta till femton språk. Barnet och barnets perspektiv kommer först i hennes arbeten.

– Det här är första gången Stina Wirsén visar skulptur, som är en ny teknik för henne. Skulpturerna är skapade i samarbete med Klara Wirsén Suchowiak och Johan Ferner Ström, och riktar sig direkt till barnen. Det kommer alltså att vara fullt tillåtet att klättra på dem, berättar Karin Åberg Waern, utställningschef på Värmlands Museum.

Utställningen fokuserar på Stina Wirséns bilderbokskonst för barn med de brokiga men på samma gång precist tecknade karaktärerna som väcker både intresse och igenkänning. I utställningen möter vi bland andra Ahmed Anka, Rut & Knut, Nallegrisen och liten Skär. Men också flera av hennes senare projekt som Historienom Bodri – en högläsningsbok för vuxna, att läsa tillsammans med barn, baserad på förintelseöverlevande Hédi Frieds egna upplevelser.

Förhandsvisning för förskollärare

Fredag 17 september, kl 16–18 håller vi en exklusiv förhandsvisning av utställningen, endast för dig som jobbar inom förskolan. Stina Wirsén berättar om utställningen och det blir mingel med dryck och snacks.
Antalet platser är begränsat, anmäl dig och dina kollegor genom att maila namn till christopher.grahn@varmlandmuseum.se. Arrangemanget är kostnadsfritt.

Visning & workshop

Onsdag 29 september hålls en visning av utställningen med efterföljande workshop.

Läs mer om hur du anmäler dig här.

Paraplyhimmel av Stina Wirsén.