Tack till alla deltagare

Utställningen har producerats av Värmlands Museum med stöd av Värmlands Museiförening.

Det utställda materialet kommer från Värmlands museums egna samlingar, kompletterat med material från privatpersoner.

Vi tackar varmt Inga-Greta Lindblom och Kristina Bergaeus för att de så generöst ställt sina samlingar till utställningens förfogande. Andra personer som bidragit med föremål till utställningen är Sune Lekemark, Tore Mattsson, Inger Björklund och John Nilsson.

Som del i utställningen ingår konstnär Aia Jüdes verk ”Näver Say Näver”, som vänder och vrider och leker med näverslöjden i ett nytt sammanhang, inom Haute couture.

Av textildesigner Emma Dahlqvist ingår i utställningen fem exempel ur hennes serie experiment kring näverns egenskaper. Med laserskärning har nävern bearbetats till nära det textila.

Sommaren 2016 visades It’s Now and Näver vid Torsby Finnskogscentrum

Moa Johansson från Institutionen för Kulturvård gjorde under hösten en grundlig genomgång över vad vi i Sverige vet om näver. Vi tackar för ett fantastiskt arbete! Det är Moa som porträtterat de fyra slöjdarna i utställningen.

Vi vill sist men inte minst rikta ett särskilt tack till professor emeritus Stig Welinder. Tillsammans med Ulrika Stenbäck Lönnquist vid Sundsvalls museum, genomför Stig en undersökning kring myt och fakta kring skogsfinnarnas näverflätning.  Vi har välvilligt fått ta del av undersökningen som gett oss nya och värdefulla perspektiv.

Underlag och text: Kersti Berggren, Monica Björklund

Research: Berit Andersson

Curator: Larseric Vänerlöf

Museitekniker: Olof Söderberg
Grafisk design: Larseric Vänerlöf, Anne-Marie Haakana

Vi tog upp sju aspekter av näver, från skönhetsmedel till takläggningsmaterial och som hårdvaluta. Vi visade näver som Haute Couture, lika väl som traditionella vardagsföremål från Finnskogen.