Internationell ikon visas i Sverige

David Lynch är en av vår tids mest inflytelserika och egensinniga konstnärer. Han är främst känd för sina visionära filmer och den kultförklarade TV-serien Twin Peaks, men Lynch är också verksam inom flera andra konstnärliga medier som måleri, teckning, grafik, skulptur, musik och fotografi.

Utställningen Infinite Deep fokuserar på Lynch som fotograf och innehåller över 120 bilder. Hans fotografiska produktion kretsar huvudsakligen kring två teman: kvinnor och övergivna fabriker. Lynch arbetar oftast i svart-vitt och hans bildspråk har en magisk och tidlös kvalitet med starka surrealistiska inslag. Fotografierna öppnar upp mörka, mystiska – och ibland skrämmande – bildvärldar, där det vackra och det groteska kolliderar.

I sin konst utforskar David Lynch djupa undermedvetna tankar och idéer som ofta trotsar logisk förklaring och intellektuell förståelse. Han vill att hans fotografier ska kännas och upplevas snarare än att förstås. Han har beskrivit sin kreativa process så här:

”Idéer är som fiskar. Om du vill fånga små fiskar kan du stanna på grunt vatten. Men om du vill fånga de stora fiskarna måste du ut på djupet. Där nere är fiskarna mer kraftfulla och mer äkta. De är enorma och abstrakta. Och de är mycket vackra.”

InfiniteDeep är curerad av Christian Nørgaard, som själv är fotograf och har haft exklusiv tillgång till Lynchs fotoarkiv. I utställningen visas fotografier ur fem olika fotoserier: Snowmen, Factories, Nude, DistortedNudes och Portraits.

David Lynch (f. 1946) är medskapare av den ikoniska tv-serien Twin Peaks och manusförfattare och regissör till banbrytande filmer som Eraserhead, The ElephantMan, Blue Velvet och Mulholland Drive. Innan Lynch började arbeta med film studerade han måleri vid Pennsylvania Academy of Fine Arts i Philadelphia. Vid sidan av sin karriär inom filmbranschen har han kontinuerligt ställt ut sina teckningar, målningar, möbler, skulpturer och fotografier på prestigefyllda konstinstitutionerrunt om i världen. Lynch är även verksam som musiker och kompositör och har släppt flera soloalbum. År 2018 publicerades hans memoarer Room to Dream (Drömvärldar i svensk översättning).

Läs mer om utställningen Infinite Deep – David Lynch. Öppnar den 4 juni på Värmlands Museum i Karlstad.

Bilden föreställer EMILY SCREAM #1, foto David Lynch. Bilden är beskuren.