Stig Olsson (1934-2016)

IN MEMORIAM Stig Olsson (1934-2016)
Bildkonstnär, tecknare, grafiker, författare.

Stig Olsson föddes 1936 i Kristinehamn. Redan som 17-åring blev han medlem i Värmlands konstnärsförbund. Då hade han börjat på Anders Beckmans skola i Stockholm. Stig ville bli tidningsillustratör. Han fortsatte med konststudier vid Konstakademin i Stockholm.

Stig Olssons konstnärskap har ett nära förhållande till naturen, djur, människor och abstrakta landskap. Han använde med djärvhet starka kulörer och kraftfulla linjespel, med en dionysisk sinnlighet. Det finns anknytningar till Jean Dubuffet och Cobra-gruppen (Asger Jorn, Karl Appel m.fl.) i en del verk, men Stig Olsson provade på många olika motiv, tekniker och material.  Stig var en mycket produktiv målare, tecknare och grafiker i hela sitt liv. Han älskade sitt arbete och var ständigt nyfiken på att upptäcka något nytt.

Motiven som ofta kommer igen i Stig Olssons bilder handlar om glädje, oro, drömmar, vrede, starka känslor och ärlighet. Gustaf Fröding hade en speciell plats i Stigs hjärta. Ett annat motiv var jazzmusiken.

2004 drabbades Stig av en stroke, och hans kropp blev delvis förlamad. Med stor drivkraft kom han igång igen, och började måla och teckna med sin andra hand.

Stig Olsson är representerad på Nationalmuseum, Gripsholms porträttsamling, Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Malmö Museum, H.M.K., Värmlands Museum samt museerna i Örebro, Norrköping, Linköping, Visby, Ystad, Västerås och Eskilstuna, och på Uffizierna i Florens med ett självporträtt.

Offentliga arbeten av Stig Olsson finns på Musikhögskolan i Örebro, Vintergatan i Kristinehamn och på Konserthuset i Örebro.

Stig Olsson har också författat böcker: ”Gå på, stå pall” (tillsammans med Bengt Berg) Heidruns 1998; ”Calibariel- en Frödingbok”. Heidruns, 2000; ”Solresan” och ”Jazz på liv och död”, Heidruns, 2003.