AKTUELLT

​Gustaf Fjaestad inköpt till samlingen

2016-05-11

En praktfull målning med vintermotiv av konstnären Gustaf Fjaestad är det senaste inköpet av konst till samlingen som gjorts av Värmlands Museum. Förvärvet som kostat 390 000 kronor har möjliggjorts genom bidrag från Stiftelsen Marja och Rune Wiréns fond, särskilt avsett för ändamålet.

Vintermotiv av Gustaf Fjaestad inköpt till konstsamlingen i maj 2016.

– Gustaf Fjaestad har en självklar plats i våra samlingar. Den här typen av verk kostar en ansenlig summa, men vi har sedan en tid legat lågt med inköp av konst för att kunna slå till när tillfälle ges – som nu, säger museichef Åsa Hallén.

Snart kan målningen visas upp för besökare, men först ska den ses över av museets konservator Cecilia Skoglund.

Det senaste inköpet till konstsamlingen gjordes i januari av installationen ”The pale observer” av konstnären Tina Nykvist från utställningen Bortom det bedrägligt säkra.