Emma Dahlqvist


Textildesigner Emma Dahlqvist har genomfört en serie experiment som undersöker sätt att applicera ett textilt tänkande på björknäver.

Kan man hitta nya uttryck och kvaliteter i ett gammalt slöjdmaterial med hjälp av ny teknologi?

Emma utgår ifrån att näver har använts i tusentals år. Hon inspireras av att i de skogstäta områdena kring Skandinavien och Ryssland har näver länge varit ett av de vanligast använda materialen till vardagsföremål. Tillgängligt och biologiskt nedbrytbart har det fyllt mänskliga behov som att täcka och skydda kroppen och våra hem.

Idag har nävers tidigare användning för matförvaring och väskor m.m. ersatts av petflaskor och plastpåsar. Emma vill lyfta fram att näverns unika egenskaper, tillsammans med det faktum att det är en restprodukt från dagens skogsindustri, gör det till ett intressant material för framtida design.

Med hjälp av laser har Emma bearbetat näverns kvaliteter och manipulerat det från att vara hårt och stabilt till att bli mjukt, stretchigt och taktilt. Kvaliteter som konventionellt förknippas med textilt material.

Emma Dahlqvist kombinerar uråldriga slöjdkunskaper med ny teknologi.

Aia Jüdes


I Ryssland har man hittat mängder av näverbrev som är över 700 år gamla och som fortfarande går att läsa. Det faktum att ett analogt fotografi beräknas hålla i drygt 100 år, en hårddisk i kanske 30 år och en smartphone i kanske 5 år väcker många intressanta frågor om hållbarhet och hur vi värdesätter saker och material omkring oss. Konstnären Aia Jüdes har tagit fasta på dessa frågor genom lek med olika statussymboler vänder och vrider hon på frågan om värde och lyfter in den utdöende näverslöjden i ett nytt sammanhang.

ett experimentellt mode- och konsthantverksprojekt

I nära samarbete med två näverslöjdare ifrån Dalarna har hon under flera års tid förkovrat sig i näverns egenskaper och låtit ta fram en serie unika objekt.

Klassiska näverföremål flörtar med franska modeikoner och förvandlas till åtråvärda objekt i en humoristisk fusion full av kontraster och minutiösa detaljer; de Louboutin-inspirerade näverskorna får handtäljda stilettklackar och förgyllda sulor i 23 karats guld, och näverportföljen får yppiga tofsar i vegetabiliskt garvat skinn och handmålade loggor med skuggor och outlines på äkta graffiti-manér.

Det är grovhugget helylle och lyxigt dekadent på en och samma gång, men framförallt en hyllning till det som egentligen handlar om kvalité och hållbarhet. Med glimten i ögat sätter Aia Jüdes bling på nävern och battlar för att vinna tillbaka hantverkets självklara plats i framtiden.

Deltagare i projektet: John Lindholm träsnideri & näverslöjd, Rauno Uusitalo näverslöjd, Dennis Sehlin – handteckning.

Ett experimentellt mode och konsthantverksprojekt