Fransk naturfilm öppnar filmfestivalen i Långbans Gruvby 11 augusti

Den 11–12 augusti arrangeras Långbanshyttans miljöfilmfestival i gruvbyn. Till fredagens kvällsprogram bokas biljetter med middag via Tickster.com. Lördagens program har fri entré men biljetter kan förbokas då antalet är begränsat.

Fredag 11 augusti

Den franske regissören Michel Seydoux introducerar sin dokumentärfilm ”Ekens rike” (Le Chéne) på filmfestivalen i Långban fredagen den 11 augusti.

– Med ”Ekens rike” fortsätter vi vår franska tradition här i Långban. Michel Seydoux tillhör en skola som fulländat tekniken med att filma från djurens perspektiv, i samma anda som ”Flyttfåglar” och ”Säsonger”, säger Erik Klefbom, en av arrangörerna.

Lördag 12 augusti

På lördagen den 12 augusti svarar den finske regissören Juho Kuosmanen på frågor om sitt prisbelönade drama ”Kupé nr 6” och dokumentärfilmaren Tor Lennart Tuorda från Kvikkjokk finns på plats för att prata om händelserna runt kraftverksbygget i Alta på 70-talet, något som skildras i filmen ”Låt älven leva”

– ”Låt älven leva” sätter fingret på årets tema Ingenmansland och vi är jätteglada att Tor Lennart Tuorda kommer hit till Långban för att diskutera filmen, säger Erik Klefbom.

Figurteaterkompaniet ställer i ordning en filmverkstad för barn & ungdom (10-20 år) och delar ut priset ”Guldhackan” till vinnande bidrag.

Fullständigt program och information om biljetter finns på  www.langbanshyttansmiljofilmfestival.se och https://varmlandsmuseum.se/aktivitet/langbanshyttans-miljofilmfestival.

Festivalen arrangeras av Bokcirkeln Naturhjärtat tillsammans med Värmlands Museum, som driver Långbans gruv- och kulturby, och med stöd av Region Värmland och Filipstads kommun. Filmerna visas i den gamla fabriksbiografen, Svens Bio.