Gunilla Kihlgrens glasäpplen

Varje äpple formgivet av Gunilla Kihlgren är unikt och speglar hennes 40 år av erfarenhet inom glaskonst. Allt började som ett beställningsarbete för von Echstedtska gården, men har sedan dess vuxit till en hel kollektion av frukter i olika färgkombinationer och storlekar.

Det ljusgröna glasäpplet, tillverkat särskilt för Värmlands Museum är inspirerat av äppelsorten Astrakan och är delvis transparent, med en formbar stjälk i koppar. I butiken hos oss hittar du även röda äpplen, gröna päron, men också det gula äpplet som är särskilt framtaget för Nationalmuseums butik.

Bild: Nationalmuseum butik – Kika in i Gunilla Kihlgrens glashytta

Glasäpplet för tankarna till 1600-talskonstens fruktstilleben, och Gunilla Kihlgren har lyckats skapa glasäpplen som inte bara speglar naturens skönhet, utan som också tillför ett tidlöst estetiskt värde till varje hem. Kihlgrens glasäpplen är inte bara vackra, utan de bär också på en symbolik – äpplet som symbol för kunskap gör dem till den perfekta gåvan vid studentfiranden eller examen.

Läs mer om Gunilla Kihlgrens glashytta och formgivningsprocess via Nationalmuseums butik – Kika in i Gunilla Kihlgrens glashytta

von Echstedtska gården är lokalt klonarkiv för värmländska äppelsorter och en del av Nationella genbanken och bevarandet av den odlade mångfalden. Läs gärna mer här.