Ons 14 feb, kl 19:00

Music for the Eyes: Rubinsztein/Karlsson & Jakob Ainegren

Plats på scen för musik och hantverk!

Under våren öppnar vi återigen dörrarna till unika kvällar med konsertserien Music for the Eyes. Den 14 februari möter vi duon Rubinsztein/Karlsson tillsammans med fiolbyggaren Jakob Ainegren från Värmland.

Rubinsztein/Karlsson

Rubinsztein/Karlsson är duon som drivs av sin starka längtan efter att få folk att vilja dansa! Med en naturlig råhet och varm känslighet tar de sig an den traditionella musiken från Värmland och gränstrakterna till Norge på ett personligt och självklart sätt. Anna Rubinsztein och Anna Karlsson presenterades för varandra sent en natt på Ransäterstämman utanför södra logen 2012. Sedan dess har de följts åt på sin stig genom musiken där spelmän och förebilder från tidigare generationer inspirerat och visat vägen framåt. Rubinsztein/Karlsson släppte 2023 debutalbumet Värmland. 14 guldkorn som pendlar mellan vemod och eufori på värmländska.

Anna Rubinsztein – viola d’amore
Anna Karlsson – viola d’amore och moraharpa

Jakob Ainegren

Jakob Ainegren är fiolbyggare och spelman uppvuxen i uppvuxen i Ransby i Norra Värmland men nu verksam med egen verkstad i Falun. Jakob kommer att visa upp och prata om sitt hantverk och spela på fioler han byggt.

Under uppväxten i Norra Värmland kom Jakob tidigt i kontakt med fiolmusik och spännande berättelser om de gamla mytomspunna spelmännen och deras magiska fioler. Detta fick honom att förstå att inte bara musiken utan även instrumenten var viktiga och att de hade sin egen historia och sin ”själ” om man så får säga och att de vandrar sina egna vägar där deras ägare kommer och går. Efter att ha gått en treårig lärlingsutbildning i  violinbyggartraditionen från Cremona samt efterföljande praktiktid och yrkesverksamhet innehar han sedan år 2020 gesällbrev i violinbyggaryrket. Han har sin verksamhet förlagd i Falun och favoritområdena är de äldsta instrumenten, barockinstrument och nybyggnation. Äldre svenska fioler är även ett ämne som han har ägnat mycket tid åt att studera och arbeta med. Jakob är även verksam som spelman och då särskilt inom låttraditionen från Norra Värmland.

En del av programserien
Music for the Eyes