Lör 23 nov, kl 20:00

Live på museet: Loney dear

I deras mytiska studio på Södermalm har Emil Svanängen och vapendragaren Emanuel Lundgren spelat in nya Loney Dear-albumet ”All Things Go”, som släpptes 19 januari iår. Återigen har de skapat ett säreget sound där Svanängens röst och själfulla melodier står i centrum; intimt och vidöppet, upplyftande och hjärtekrossande.

Loney Dear, som i år firar 20 år som artist, har genom åren framträtt i olika skepnader; alldeles själv, med litet band, med stort band, med jazzensemble, med symfoniorkester och blåsarsymfoniker – de sistnämnda alltid med egna arrangemang. Albumet ”A Lantern and A Bell” från 2021 gjordes som TV-konsert i Atlantis-studion där Helen Sjöholm gästsjöng på ”Hulls”. I januari 2024 släpptes albumet ”Allt things go”

Om Loney Dear:

Sångaren, låtskrivaren och multiinstrumentalisten Emil Svanängens egenartade musikprojekt där klassiskt låtskrivande möter komplexa produktioner. Peter Gabriel har utnämnt honom till Europas svar på Brian Wilson. Tidigt 00-tal kom Loney Dear fram med egenhändigt framtagna CD-r-släpp och ryktet om hans egensinniga skapande spred sig. Han slog nästan igenom över en natt då han signades av den legendariska labeln Sub Pop och sedermera Parlophone.

Förband – Ida Staake

Sedan debutsingeln Det här är på riktigt från 2015 har Ida Staake gjort sig ett namn på den svenska popscenen. Hennes musik svävar mellan det drömska och det jordnära, med texter som beskriver de stora känslorna med de små händelserna. Med två EP:s bakom sig – Försvinn inte (2016), vars titelspår spelats på bland annat P3, och Alla vet bättre när solen gått upp (2019) – har hon skapat sig en trogen lyssnarskara.

Under de senaste åren har Ida, tillsammans med producenten Pelle Håkman, arbetat med sitt debutalbum. Efter många timmar i Upriver Recording Studio i Hagfors släpptes albumet Trehundrasextiofem försommaren 2024 och det firades in med en releasefest på Bakgården i Karlstad samt en sommarturné med stopp i bland annat Stockholm och Örebro.

Nu står hon redo att möta publiken igen och med sig på scenen har hon ett gäng favoritmusiker: Pelle Håkman, Hannes Liljedahl, Jimmy Sjödén och Olof Håkman.

Konsertlördagar

Häng i baren från kl 18 där det spelas skivor och assa på att förboka en höstig konsertmeny. Välkommen att njuta av musik, mat och gemenskap i höst!