28 nov 2015 - 13 mar 2016

Fotograf Anna Ollson: Människor och miljöer i Karlstad

Anna Ollsons unika bilder tar dig med på en historisk bildvandring i det Karlstad som reste sig ur askan efter den förödande stadsbranden 1865. Här visas fotografierna i stort format som låter dig komma nära dåtidens Karlstadbor och se detaljerna på innerstadens kullerstensbelagda gator och torg. Besök Fru Matilda Möllers Schweizeri i Stadsträdgården, Per-August Sjöbergs Vattenbutik på Kanikenäsholmen och Herr Molls lilla röda stuga på Häkteberget.

Vernissage av utställningen.

Anna Ollson (1841-1926) var Gravaflickan som kom att bli hela Karlstads fotograf. Hela sitt långa liv ägnade hon åt att med sin kamera porträttera människor och miljöer i Karlstad med omnejd. Efter hennes bortgång 1926 donerades det omsorgsfullt ordnade bildarkivet, med över 30.000 glasplåtar från 1868–1918, till Värmlands Museum.

Vandra bland dåtidens Karlstadbor på innerstadens kullerstensbelagda gator och torg

Stadsträdgården i Karlstad. Foto: Anna Ollson/Värmlands Museum
De fem gubbarna på bron. Västra bron till Klara var belagd med träkubb och behövde kontinuerligt underhållas. Foto: Anna Ollson

I samband med utställningen ges en ny bok ut med samma namn, som innehåller ett urval av bilder med kommentarer av Peter Sörensen.

Missa inte heller fotokalendern ”Det gamla Karlstad 2016” med foton av Anna Ollson. Kalendern trycks i begränsad upplaga och en tredjedel är redan förhandsbeställda via Facebooksidan ”Gamla fotografier av Karlstad”. Kalendern har A3-format, spiralbunden hängare och kostar 179 kr. Obs, finns endast att köpa i museibutiken!

Förstasidan majjuniCoverAnnaOlsson.indd

De flesta av bilderna i bok och utställning är hämtade ur vår arkiv där du kan zooma och detaljstudera de unika bilderna, beställa en papperskopia upp till storlek 70x100cm. Utställningen är producerad tillsammans med Peter Sörensen, i samarbete med Arkitektkopia.