Salen

Glasklara minnen i drömhus och landskap. Ingalena Klenell ställer ut i Salen sommaren 2013.

Stämningen i salen kan för en nutida besökare, van vid ljus och lampor i varje rum, kanske kännas lite mörk men också högtidlig. Färgskalan är djup och rik och vi möts av stora bibliska bilder målade på linneväv som spänts över timret i väggarna.

Målningarna i rummet föreställer med början till höger om eldstaden; Den barmhärtige samariten, nästa scen till höger Hagar och ängeln, landskapsscen, Elia och korparna, Faraos dotter finner Moses i vassen, Simson och lejonet, Salomos ordspråk, Jakobs tackoffer och Konungen som håller avräkning med sin tjänare. Ovanför bilderna hänvisas till det ställe i Bibeln där texten behandlar bildens innehåll.

Paneler, lister och dörrar är marmoreringsmålade i gråblått. Den imponerande öppna spisen i hörnet har dekorerats med en imitation av kakelplattor och eldstadsöppningen har omfattats med en mjukt svängd ram i trä.

Förutom målningarna finns nästan ingenting kvar i huset som tillhört familjen von Echstedt, men bouppteckningarna efter såväl Bengt von Echstedt som hans två fruar är mycket detaljerade. Tack vare dessa vet vi vad familjen ägde och kan göra oss en bild av tidens inredning, mode, möbler och textilier men vi kan aldrig återskapa och ge rättvisa åt den mångfald av föremål som familjen ägde.

Det grågröna slagbordet i rummets mitt och de gulmålade stolarna är nytillverkade efter rokokomodeller på Nordiska museet.

Ur Värmland förr och nu / 2012 - von Echstedtska gården

Möblernas placering är typisk för 1700 – talet. Bord och stolar stod uppradade efter väggarna och togs fram när de skulle användas. Borden är gärna praktiskt hopfällbara för att inte ta stor plats och mattor var inte vanliga, det fanns det heller inga i familjens uppteckningar. Det grågröna slagbordet i rummets mitt och de gulmålade stolarna är nytillverkade efter rokokomodeller på Nordiska museet, i bouppteckningarna nämns ”1½ Douzin gulmålade Styrstolar med blå säten”, ljuskronan i glas brukar kallas böhmisk barock. Bredvid eldstaden står en geridon, ett litet bord att ställa en ljusstake eller blomma på som oftast finns som par. Enligt uppteckningarna fanns det sex stycken i hemmet; blå, vita och bruna.

Porslinet är ostindiskt, tillverkat i Kina, förutom den stora ingefärskrukan i fajans från Delft som visar hur vi i Europa försökte efterlikna det kinesiska porslinet.