Fler besöksmål i Filipstad

För dig som besöker Långban gruv- och kulturby vill vi passa på att tipsa om några andra besöksmål i närheten.

Lesjöfors Museum – Ett arbetslivsmuseum utöver det vanliga, omtyckt av hela familjen och en gång valt till årets museum.

Magasin Katrin ligger på gångavstånd från John Ericssongården och visar om somrarna utställningar med internationell prägel.

Nordmarks gruvmuseum – visar 700 års utveckling på 700 m2 med huvudinriktning på bergsbruk. Museet omfattar 12 byggnader på ett 10 000 m2 stort område i närheten av Nordmarks kyrka.

Bjurbäckens bruksområde – Vackert och sevärt bruksområde som anlades 1602.

Storbrohyttan – En av Bergslagens ståtligaste hyttor där verksamheten startade 1589. Den sista tackjärnsblåsningen var 1920. Hyttan totalrenoverades i början på 60-talet och då iordningställdes en besökshytta som bra beskriver hela kedjan från malm till färdigt tackjärn ur en masugn.

Rämmens Herrgård – Släkten Myhrman lät bygga Rämmens herrgård som stod färdig 1760. Inne i herrgården har det Myhrmanska förmaket bevarats i sin ursprunglighet med väggdekorationen i pompejansk stil och familjeporträtt. Skalden Esaias Tegnér var informator för familjen Herrgården är privatbostad men man kan boka en visning genom turistbyrån.

Bjurbäckens slussar & café – Naturskön kulturhistorisk miljö med populärt café längst farleden Filipstad-Karlskoga.

Big Hill Lodge (Storhöjden) – Café, restaurang och bar med ett utsiktstorn som ger en vacker utsikt över omgivningen.

Tilas Stoll – På Högbergsfältet finns Tilas Stoll, en horisontell gruvgång, där du kan gå in och se hur gruvan ser ut från insidan. Platsen lockar varje år många besökare som fångats av platsens magi.

Vill du får mer tips eller inspiration inför ditt besök kan du besöka visitfilipstad.se eller visitvarmland.se